České Centrum Praha (www.czechcentres.cz/prague) pořádá mezinárodní výstavu mladých designérů zemí Visegrádské čtyřky Folklore is Alive! Naši školu reprezentuje výběr užitkové keramiky. Výstava probíhá v Českém Centru Praha, Rytířská 539/31, Praha 1 od 4. 3. 2011 do 2. 4. 2011. Na vernisáži, která se konala 3. 3. 2011 v 18.00 hodin, se sešli návštěvníci v mimořádném počtu. Byli zde zástupci pořádajících institucí, zúčastněných škol i studenti. Projekt je zajímavý také v tom, že výstava bude putovní - postupně ji budou moci zhlédnout návštěvníci českých center ve Stockholmu, v Berlíně, ve Varšavě, v Bratislavě a v Budapešti. Navíc nepůjde pouze o výstavu, je připraven i doprovodný program (workshopy, přednášky atd.).












Exponáty, které reprezentují naši školu na výstavě
Folklore is Alive!
(autoři zleva zhora: 1, 2 - L. Moravec, 2006; 3, 4 - Sokolíček, 1979;
5 - B. Podmolová, 1977; 6, 7, 8 - G. Vach, 1994; 9 - J. Hrstka, 1992;
10, 11 - T. Neumannová, 1992; J. Matějková, 1995;
foto: MgA. Petr Dobiáš)
Exponáty na výstavu zapůjčili:
-
CEPELIA, Polsko
-
MOME, Maďarsko
-
Ústredie l´udovej umeleckej výroby Bratislava, Slovensko
-
Vysoká škola uměleckoprůmyslová Praha
-
Fakulta umění a designu UJEP Ústí nad Labem
-
SUPŠ Bechyně
-
SUPŠ sklářská Kamenický Šenov
-
SUPŠ Uherské Hradiště
-
SUŠ textilních řemesel a VOŠ textilních řemesel Praha
-
SPŠ oděvní a Vyšší škola oděvního návrhářství Praha
-
jednotliví autoři






Vernisáž výstavy v Českém centru Praha, 3. 3. 2011 (foto: Pavlína Novotná)
Anotace výstavy
Folklore is Alive! Stopy folkloru v současném designu
Výstavní projekt Českého Centra Praha a Design Cabinetu CZ Folklore is Alive! mapuje reflexi tradice a místního folkloru u nejmladší designérské generace zemí Visegrádské čtyřky. Neomezuje se proto pouze na mladé designéry a studenty z České republiky.
Jasnou inspirací projektu se staly soutěže Kruhy na vodě organizované slovenským Ústrediem l´udovej umeleckej výroby a polskou Pamiatkou z Polski organizované společností Cepelia. V České republice podobně zaměřené soutěže vypisovány nejsou, a tak mladým českým designérům nezbývá, než se hlásit do soutěží zahraničních. Maďarská účast je v projektu zastoupena budapešťskou institucí MOME.
Výstavní projekt Folklor is Alive! nastolil v samotném počátku otázku - existuje šance najít společnou tradici kvalitní řemeslné práce, a to bez negativního vnímání folkloru, konotací pokleslosti, nedokonalosti, jednoduchého životního stylu zaostalosti? Vybraná díla ze čtyř středoevropských zemí jasně dokládají, že ano. Mladá generace názorně dokazuje, že ve folklóru a všech projevech řemesel nachází nakažlivě živou a zdravou inspiraci.
Základní řemeslné okruhy, jak je formuloval Gotffried Semper při první vlně cíleného zájmu o obnovu řemesel, mají své místo v hmotné kultuře stále. Za hlavní zdroje architektury a nejvyšší mety považoval stavění, tesařství, hrnčířství a textilnictví. Umělecké, teoretické a sociální vnímání lidového umění a řemesel celosvětové výrazně ovlivnilo také britské hnutí Art and Craft v polovině 19. století. Jedním z důsledků jeho vlivu bylo zakládání významných světových muzeí a vzdělávacích institucí se vztahem k uměleckému řemeslu. Na tomto základě se zrodily také zúčastěné české, moravské, slezské, slovenské, polské a maďarské střední školy, vysoké školy a univerzity, kterými prošla i většina vystavujících designérů. Výstava tak představuje především exponáty z přírodních materiálů (dřevo, proutí, bavlna, len, konopí, další textili, vlna, kůže, hlína, keramika, porcelán, sklo). Prezentovat se budou oděvy, obuv, šperky z tradičních a netradičních materiálů, nádobí, nábytek, bytové a oděvní doplňky.
V širokém pojetí a různorodosti uměleckého řemesla i autorského designu nabízí výstavní projekt Folklore is Alive! společnou řeč tvůrčího snažení. Prezentace by měla být povzbuzením mladým tvůrcům, že jejich cesta řemeslného a autorského zpracování kvalitního materiálu, tvořivého potenciálu a sepětí s místní tradicí nemusí znamenat konzervativní návrat, cestu zpět. Lidovost a projevy vernakulárního umění, idylický život s vysokou mírou nadsázky a humoru a s využitím řemeslných znalostí se bez přehánění může stát významnou devízou v globalizovaném světě.
Dita Hálová
Doprovodný program výstavy Folklore is Alive! v Praze
-
10. 3. 2011, 18.30 / literární pořad / Literatura s dialogem: Radka Denemarková
-
16. 3. 2011, 18.30 / debata a komentovaná prohlídka / Středeční salón Ljuby Fuchs: Folklór
-
17. 3. 2011, 10.00 - 17.00 / výtvarná dílna Kreativní hry s uměním: Folklór
-
29. 3. 2011, 14.00 / diskuse / Jeden svět: Jak se dělá festival?
-
3. 3. – 29. 4. 2011 / Sklepní galerie Maďarského kulturního střediska / FOLKLÓRNÍ STOPY V SOUČASNÉM MAĎARSKÉM DESIGNU / Výstava prací studentů Institutu designu László Moholy Nagye v Budapešti.
Výstava Folklore is Alive!
Pokračovala v Českém centru ve Stockholmu v dubnu 2011.
