AKCE VE ŠKOLNÍM ROCE 2012/2013

PŘEDNÁŠKA NA TÉMA "BOLEST JMÉNEM ŠIKANA"

Přednáška na téma Bolest jménem šikana organizace Acet proběhla na naší škole 13. 2. 2013. Přednáška byla určená pro první ročníky. Přednášející p. Josef Nadrchal neměl zájem pouze předat informace o šikaně, ale jeho záměrem bylo dovést žáky k vytvoření zdravého kolektivu, který bude pro ně důležitým vztahovým prostředím, ve kterém budou žít další 4 roky. Řekl, že mnohem raději než slovo šikana používá slovo bolest. Šikana bolí všechny zainteresované v kolektivu. Zdůraznil roli tzv. přisluhovačů dominantní osoby. Této role se zhostí často senzacechtiví bezcharakterní jedinci. Sami sice nejsou mozkem ani iniciátory, ale bez nich by člověk páchající šikanu neměl možnost ji činit. Zodpovědnost za spáchaný čin, mají všichni svědci události! Šikana proběhne všude tam, kde chybí člověk, který řekne agresorovi ne. Upozornil na tzv. „vzorňáky“, kteří pokud se stanou agresory, mají mnohdy nejhorší způsob manipulativní šikany. Zmínil se i o rizicích „kyberšikany“, o rizicích internetu. Uvedl příklady několika vražd, sebevražd spáchaných agresivní manipulací přes internet.

Mgr. Otakar Novák

 Reakce studentů:

"Myslím si, že přednáška je pro studenty dobrá, aby si uvědomili, co vlastně dělají, když šikanují člověka ve škole i mimo. Já osobně jsem šikanu zažila a vím jaké to je, proto už nechci nikoho ovlivňovat vůči ostatním a kdyby v naší třídě šikana byla určitě bych tomu nepřihlížela, ale zasáhla bych, ale náš kolektiv ve třídě je, myslím, dobrý."

"Přednáška byla super. Nejvíce se mi na ní líbily skutečné příběhy a popisování těch úryvků z filmů. Šikanován jsem nikdy nebyl a doufám, že ani nebudu. Myslím, že díky té přednášce si mohla spousta lidí uvědomit následky svého jednání. Vypadá to, že náš kolektiv ve třídě je fajn a doufám také, že to tak i zůstane."

"Přednáška byla vcelku zajímavá, zaujala mě a myslím, že byla dobrá a určitě si každý z ní něco odnesl.""

"Mne přednáška zaujala a nejvíce zajímavé mi přišly skutečné příběhy. Každý z nás si díky této přednášce něco odnesl. Spousta lidí, neví jak se ze šikany dostat a tato přednáška nám všem ukázala, co dělat. Moc se mi líbila a byla určitě velmi poučná a dobře zpracovaná."

"Přednáška byla bezesporu zajímavá. Přednášející na mne působil příjemným dojmem. Druhá věc je však to, co jsme si z přednášky odnesli, u toho bych byl možná trochu skeptický. Mám pocit, že to byla spíš přehlídka různých příběhů týkajících se šikany, nevím tedy, jestli nám v praxi tato přednáška bude užitečná, ale snad ani nebude muset. Každopádně snaha zaslouží ocenit a na závěr chci říct, že z několika předchozích přednášek na toto téma mi tahle připadala nejpovedenější…"

"Jelikož jsem si šikanou sama v určitém období na základní škole procházela a byla jejím terčem, tak můžu říct, že přednáška se mi opravdu líbila, bylo vidět, že pán, který přednášel, věděl, o čem mluví. Podobné příběhy, co tam odříkával, jsem zažila nebo byla jejich svědkem, na naší základní škole byla šikana na denním pořádku, od starších žáků především, ovšem ani ve třídě nebyla výjimka. V některých případech jsem se opravdu viděla. Ale můžu říct, že po nějakém čase se to uklidnilo. Jsem ráda, že někteří lidé takto jezdí po školách a mluví o tom, alespoň víme, že v tom nejsme sami, a jak se s tím máme vyrovnat. Velmi se mi to líbilo, nemám k tomu žádné výhrady a myslím si, že mnoha lidem to třeba i pomohlo. Já osobně jsem se o tom bála někomu svěřit. Ale nyní vím, že už to tak být nemůže a že si nic nemůžeme nechat líbit. Šikanovaný může být každý a je jen na něm, jak s tím naloží. Já dávám velké plus, protože to bylo podané i s příběhy, což je velmi dobré, protože to zaujme. "

"Dle mého názoru přednáška byla poučná pro všechny učitele i studenty. Na každé základní, střední či vysoké škole se děje určitá činnost, která není úplně v pořádku. Někde se to děje v ne úplně únosné míře, a proto si myslím, že přednášky na jakékoli téma jsou zcela v pořádku a nejenom tato škola by je měla podporovat. Všichni se setkali přinejmenším s ústní šikanou, která není pro oběť vždy tak jednoduchá, jak se zdá, a proto bychom se ji měli pokusit minimalizovat. Navíc příběhy, které jsou, podle skutečného scénáře, vždy pomohou pochopit situaci daného člověka… "

Žáci prvních ročníků