Keramický design
Keramický design (82-41-M/12)
Vedoucí oboru představuje Keramický design
Tento obor je jakýmsi "rodinným stříbrem" naší školy, tradičním oborem, na nějž je navázána řada aktivit školy (kurzy pro veřejnost, mezinárodní sympozia, realizace zakázek v keramickém materiálu atd.).
Těžiště práce na tomto oboru je v rukodělném zpracování keramiky (tvarování, modelování, zdobení). Žáci získávají znalosti z výtvarné teorie, dějin umění, technologie, ekonomiky, mateřského a cizího jazyka, základní informace z počítačové grafiky. Stěžejní součástí výuky je tvorba vlastních výtvarných návrhů a jejich realizace ve školních dílnách. Zpracovávají se různé druhy hlín (šamotka, červenice, kamenina) a keramických hmot (licí hmota Diturvit), využívají se rozmanité výrobní postupy (modelování, vytáčení z volné ruky i do forem, lití do forem) a druhy dekorace (podglazurová, naglazurová, majolika, kombinované techniky). Vzhledem k velikosti školních pecí je možné realizovat i rozměrné plastiky, exteriérovou keramiku a podlahové vázy. Další možnosti zpracování keramiky představuje pec na dřevo na školním dvoře, v níž se pálí několikrát do roka na teploty kolem 1.300°C, a malá plynová pec na pálení technikou raku.
Absolventi se uplatňují ve funkcích výtvarně technických pracovníků, výtvarných návrhářů v uměleckořemeslných a keramických dílnách, případně jako manažeři, vedoucí či majitelé soukromých dílen. Mohou studovat na vysokých školách výtvarného zaměření.
Dne 4. 4. 2012 byla podepsána Sektorová dohoda pro keramiku. Jedná se o zcela zásadní dokument, který deklaruje zájem firem LAUFEN CZ s.r.o. a LASSELSBERGER s.r.o. o naši školu. Rýsuje se velmi konkrétní spolupráce s oběma firmami (stěžejní je firma Laufen, která má v Bechyni výrobní závod na výrobu sanitární keramiky). Jednání dále pokračují nejen v rámci sektorové dohody, ale i dvoustranně. Více o firmách naleznete na www.laufen.com/cz a www.rako.cz.
V termínu 23. 7. - 17. 8. 2012 proběhl 25. ročník Mezinárodního keramického sympozia Bechyně 2012 (podrobnosti naleznete ZDE, foto z výstavy v Galerii Na chodbě ZDE.). V červenci a srpnu 2014 se konal 26. ročník, který byl zaměřen na realizaci autorského umyvadla (podrobnosti naleznete ZDEů realizace artefaktů proběhla v bechyňském závodě firmy Laufen; firma se na průběhu sympozia výrazně podílela).
Z výstavy ke 125. výročí školy v AJG Bechyně (foto: Mg.A. Lucie Prášilová)
Vedoucí oboru: Jan Vančura (kreslení, modelování, dílenská cvičení, technické kreslení)
Odborní učitelé: Mgr. Magdalena Černá, Mgr. PhD. Pavla Zelenková, Mgr. Milan Vágner (dějiny výtvarné kultury), Jitka Hrdinková, Alena Kissová (praktická cvičení v malírně, písmo), MgA. Martin Šefl, Ing. Jiří Kokeš (informační a komunikační technologie), akad. sochař Miroslav Oliva, Mgr.Art. Karel Dvořák, MgA. Karel Burian, akd. sochař Jiří Fuchs, MgA. Roman Šedina (kreslení, modelování, praktické cvičení v sádrovně a vytváření), David Stankuš (praktická cvičení ve vytváření, praktická cvičení v sádrovně), Jan Vančura (praktická cvičení ve vytváření, technické kreslení), Mgr. Irena Nováková (přípravné kreslení, navrhování), Ing. Marcela Pánková, Ing. Květa Turková(technologie), .
Podrobnější informace o učitelích výtvarných předmětů naleznete ZDE
Fotografie žákovských prací
Z výstavy ke 125. výročí školy v AJG Bechyně (foto: Mg.A. Lucie Prášilová).
Z výstavy maturitních prací (foto: Libor Hošek)
Učební plán Keramický design
Škola: |
Střední uměleckoprůmyslová škola, Písecká 203, 391 65 Bechyně |
|||||
Kód a název RVP: |
82-41-M/12 Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu |
|||||
Název ŠVP: |
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu |
|||||
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů: |
Zkratka |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
||||
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Celkem |
||
Základní vyučovací předměty |
||||||
Český jazyk a literatura |
CJL |
2 |
2 |
3 |
3 |
10 |
Cizí jazyk 1 |
CIJ 1 |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Cizí jazyk 2 |
CIJ 2 |
- |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
OBN |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Fyzika |
FYZ |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Chemie |
CHE |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Základy ekologie |
ZEK |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Matematika |
MAT |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Tělesná výchova |
TEV |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Informační a komunikační technologie |
IKT |
|
2 |
2 |
- |
4 |
Ekonomika |
EKO |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
Odborné předměty |
||||||
Dějiny výtvarné kultury |
DVK |
2 |
3 |
3 |
3 |
11 |
Písmo |
PIS |
- |
2 |
- |
- |
2 |
Přípravné kreslení |
PRK |
3 |
3 |
- |
- |
6 |
Přípravné modelování |
PRM |
3 |
3 |
- |
- |
6 |
Technologie |
TEC |
2 |
2 |
2 |
3 |
9 |
Počítačová grafika |
PGR |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Návrhové kreslení |
NAK |
- |
- |
3 |
3 |
6 |
Návrhové modelování |
NAM |
- |
- |
3 |
3 |
6 |
Praktická cvičení v malírně |
PCM |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Praktická cvičení v sádrovně |
PCS |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Praktická cvičení ve vytváření |
PCV |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
3D- grafika |
TDG |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Volitelné předměty VOP (1), (2) |
||||||
Seminář z OBN (1) |
SEO |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
Seminář z IKT (1) |
SEI |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
Konverzace v CIJ 1 (2) |
KOC 1 |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
Konverzace v CIJ 2 (2) |
KOC 2 |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
Seminář o moderním umění (2) |
SMU |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
Týdenní počet hodin celkem |
37 |
39 |
36 |
37 |
149 |
Poznámky k učebnímu plánu:
Před nástupem ke studiu si žák zvolí cizí jazyk 1. Vybírat si může z anglického jazyka a německého jazyka. Učební osnovy předmětu počítají s tím, že žák tento cizí jazyk již navštěvoval na základní škole.
Na konci 1. ročníku studia si žák vybírá cizí jazyk 2. Vybírat si může z německého jazyka, francouzského jazyka, španělského jazyka a ruského jazyka. Tento cizí jazyk pak žák studuje ve 2. až 4. ročníku. Učební osnovy předmětu počítají s tím, že žák tento cizí jazyk dosud nestudoval.
Na konci 2. ročníku studia si žák vybírá dva volitelné předměty, které pak studuje ve 3. a 4. ročníku.
Jako volitelný předmět si žák vybírá buď seminář z OBN, nebo seminář z IKT. Nebo si jako volitelný předmět žák vybírá buď konverzaci v cizím jazyce 1, konverzaci v cizím jazyce 2, nebo seminář o moderním umění. Žák by si předmět měl zvolit podle svého záměru volby předmětů pro maturitní zkoušky.
Přehled využití týdnů v období září – červen školního roku |
||||
Činnost |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Vyučování podle rozpisu učiva |
32 |
32 |
32 |
30 |
Lyžařský kurz |
1 |
- |
- |
- |
Sportovní a turistický kurz |
- |
1 |
- |
- |
Krajinářský kurz |
- |
- |
1 |
- |
Odborná praxe |
- |
- |
2 |
2 |
Maturitní zkouška |
- |
- |
- |
2 |
Časová rezerva (opakování učiva, výchovně vzdělávací akce) |
7 |
6 |
6 |
3 |
Celkem týdnů |
40 |
40 |
40 |
37 |