Informace o oboru

Keramický design

Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu &#8211  Keramický design (82-41-M/12) 

Vedoucí oboru představuje Keramický design

Tento obor je jakýmsi "rodinným stříbrem" naší školy, tradičním oborem, na nějž je navázána řada aktivit školy (kurzy pro veřejnost, mezinárodní sympozia, realizace zakázek v keramickém materiálu atd.).

Těžiště práce na tomto oboru je v rukodělném zpracování keramiky (tvarování, modelování, zdobení). Žáci získávají znalosti z výtvarné teorie, dějin umění, technologie, ekonomiky, mateřského a cizího jazyka, základní informace z počítačové grafiky. Stěžejní součástí výuky je tvorba vlastních výtvarných návrhů a jejich realizace ve školních dílnách. Zpracovávají se různé druhy hlín (šamotka, červenice, kamenina) a keramických hmot (licí hmota Diturvit), využívají se rozmanité výrobní postupy (modelování, vytáčení z volné ruky i do forem, lití do forem) a druhy dekorace (podglazurová, naglazurová, majolika, kombinované techniky). Vzhledem k velikosti školních pecí je možné realizovat i rozměrné plastiky, exteriérovou keramiku a podlahové vázy. Další možnosti zpracování keramiky představuje pec na dřevo na školním dvoře, v níž se pálí několikrát do roka na teploty kolem 1.300°C, a malá plynová pec na pálení technikou raku.

Absolventi se uplatňují ve funkcích výtvarně technických pracovníků, výtvarných návrhářů v uměleckořemeslných a keramických dílnách, případně jako manažeři, vedoucí či majitelé soukromých dílen. Mohou studovat na vysokých školách výtvarného zaměření.

Dne 4. 4. 2012 byla podepsána Sektorová dohoda pro keramiku. Jedná se o zcela zásadní dokument, který deklaruje zájem firem LAUFEN CZ s.r.o. a LASSELSBERGER s.r.o. o naši školu. Rýsuje se velmi konkrétní spolupráce s oběma firmami (stěžejní je firma Laufen, která má v Bechyni výrobní závod na výrobu sanitární keramiky). Jednání dále pokračují nejen v rámci sektorové dohody, ale i dvoustranně. Více o firmách naleznete na www.laufen.com/cz a www.rako.cz.

V termínu 23. 7. - 17. 8. 2012 proběhl 25. ročník Mezinárodního keramického sympozia Bechyně 2012 (podrobnosti naleznete ZDE, foto z výstavy v Galerii Na chodbě ZDE.). V červenci a srpnu 2014 se konal 26. ročník, který byl zaměřen na realizaci autorského umyvadla (podrobnosti naleznete ZDEů realizace artefaktů proběhla v bechyňském závodě firmy Laufen; firma se na průběhu sympozia výrazně podílela).


Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Z výstavy ke 125. výročí školy v AJG Bechyně (foto: Mg.A. Lucie Prášilová)

Vedoucí oboru: Jan Vančura (kreslení, modelování, dílenská cvičení, technické kreslení)

Odborní učitelé: Mgr. Magdalena Černá, Mgr. PhD. Pavla Zelenková, Mgr. Milan Vágner (dějiny výtvarné kultury), Jitka Hrdinková, Alena Kissová (praktická cvičení v malírně, písmo), MgA. Martin Šefl, Ing. Jiří Kokeš (informační a komunikační technologie), akad. sochař Miroslav Oliva, Mgr.Art. Karel Dvořák, MgA. Karel Burian, akd. sochař Jiří Fuchs, MgA. Roman Šedina (kreslení, modelování, praktické cvičení v sádrovně a vytváření), David Stankuš (praktická cvičení ve vytváření, praktická cvičení v sádrovně), Jan Vančura (praktická cvičení ve vytváření, technické kreslení), Mgr. Irena Nováková (přípravné kreslení, navrhování), Ing. Marcela Pánková, Ing. Květa Turková(technologie), .

Podrobnější informace o učitelích výtvarných předmětů naleznete ZDE

Fotografie žákovských prací

Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –  Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu – Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Z výstavy ke 125. výročí školy v AJG Bechyně (foto: Mg.A. Lucie Prášilová).

Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu –
Z výstavy maturitních prací (foto: Libor Hošek)

 

 

Učební plán Keramický design

 

Škola:

Střední uměleckoprůmyslová škola, Písecká 203, 391 65 Bechyně

Kód a název RVP:

82-41-M/12 Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu

Název ŠVP:

Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu

Kategorie a názvy vyučovacích předmětů:

Zkratka

Počet týdenních vyučovacích hodin

1. ročník

2. ročník

3. ročník

4. ročník

Celkem

Základní vyučovací předměty

Český jazyk a literatura

CJL

2

2

3

3

10

Cizí jazyk 1

CIJ 1

3

3

3

3

12

Cizí jazyk 2

CIJ 2

-

2

2

2

6

Občanská nauka

OBN

2

2

-

-

4

Fyzika

FYZ

2

-

-

-

2

Chemie

CHE

2

-

-

-

2

Základy ekologie

ZEK

1

-

-

-

1

Matematika

MAT

2

2

-

-

4

Tělesná výchova

TEV

2

2

2

2

8

Informační a komunikační technologie

IKT

 

2

2

-

4

Ekonomika

EKO

-

-

2

2

4

Odborné předměty

Dějiny výtvarné kultury

DVK

2

3

3

3

11

Písmo

PIS

-

2

-

-

2

Přípravné kreslení

PRK

3

3

-

-

6

Přípravné modelování

PRM

3

3

-

-

6

Technologie

TEC

2

2

2

3

9

Počítačová grafika

PGR

-

-

-

2

2

Návrhové kreslení

NAK

-

-

3

3

6

Návrhové modelování

NAM

-

-

3

3

6

Praktická cvičení

v malírně

PCM

3

3

3

3

12

Praktická cvičení

v sádrovně

PCS

3

3

3

3

12

Praktická cvičení

ve vytváření

PCV

3

3

3

3

12

3D- grafika

TDG

2

2

-

-

4

Volitelné předměty  VOP (1), (2)

Seminář z OBN (1)

SEO

-

-

1

1

2

Seminář z IKT (1)

SEI

-

-

1

1

2

Konverzace v CIJ 1 (2)

KOC 1

-

-

1

1

2

Konverzace v CIJ 2 (2)

KOC 2

-

-

1

1

2

Seminář o moderním umění (2)

SMU

-

-

1

1

2

Týdenní počet hodin celkem

37

39

36

37

149

Poznámky k učebnímu plánu:

 

Před nástupem ke studiu si žák zvolí cizí jazyk 1. Vybírat si může z anglického jazyka a německého jazyka. Učební osnovy předmětu počítají s tím, že žák tento cizí jazyk již navštěvoval na základní škole.

Na konci 1. ročníku studia si žák vybírá cizí jazyk 2. Vybírat si může z  německého jazyka, francouzského jazyka, španělského jazyka a ruského jazyka. Tento cizí jazyk pak žák studuje ve 2. až 4. ročníku. Učební osnovy předmětu počítají s tím, že žák tento cizí jazyk dosud nestudoval.

Na konci 2. ročníku studia si žák vybírá dva volitelné předměty, které pak studuje ve 3. a 4. ročníku.

Jako volitelný předmět si žák vybírá buď seminář z OBN, nebo seminář z IKT. Nebo si jako volitelný předmět žák vybírá buď konverzaci v cizím jazyce 1konverzaci v cizím jazyce 2, nebo seminář o moderním umění. Žák by si předmět měl zvolit podle svého záměru volby předmětů pro maturitní zkoušky.

 

 

 

 

Přehled využití týdnů v období září – červen školního roku

Činnost

1. ročník

2. ročník

 3. ročník

4. ročník

Vyučování podle rozpisu učiva

32

32

32

30

Lyžařský kurz

1

-

-

-

Sportovní a turistický kurz

-

1

-

-

Krajinářský kurz

-

-

1

-

Odborná praxe

-

-

2

2

Maturitní zkouška

-

-

-

2

Časová rezerva (opakování učiva, výchovně vzdělávací akce)

7

6

6

3

Celkem týdnů

40

40

40

37