Plán výchovného poradenství

Plán výchovného poradenství

Plán výchovného poradenství na naší škole vychází především z potřeb žáků a jejich rodičů, ale také z potřeb školy a domova mládeže.

Hlavní oblasti výchovného poradenství:

  • Pravidelné konzultační hodiny výchovného poradce.
  • Spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou v Táboře.
  • Poradenství v případech poruch chování - záškoláctví, šikana, spolupráce s rodiči, třídními učiteli a vychovateli na domově mládeže.
  • Kariérové poradenství.
  • Spolupráce s Úřadem práce Tábor a dalšími úřady práce v Jihočeském kraji.
  • Pomoc žákům se specifickými poruchami učení, studijními problémy - spolupráce s rodiči, učiteli, vychovateli.
  • Informace o VŠ, VOŠ, přihlášky na školy.
  • Semináře výchovných poradců.
  • Individuální pohovory se studenty - efektivní učení, stresové období, volba povolání.
  • Informace učitelům - internet, nástěnka, porady.
  • Vyhledávání talentovaných žáků.
  • Shromažďování lékařských a psychologických vyšetření žáků.
  • Zřízení adresy pro dotazy a podněty především žáků, ale i učitelů a rodičů: supsbechyne@seznam.cz. Vše, co na tuto adresu přijde, monitoruje výchovná poradkyně a následně řeší se všemi zainteresovanými.
Ing. Jaroslava Bínová, výchovná poradkyně (kontakt: jbinova@seznam.cz, zastupce@supsbechyne.cz)

DŮLEŽITÁ TELEFONNÍ ČÍSLA
  • PPP Tábor, ul. Martina Koláře - Mgr. Martina Králová, vedoucí pracoviště tel.: 381 211 795
    PhDr. M. Janoušková - psycholog, tel.: 381 214 787, web: http://www.chcizasezit.cz 
    Ing. M. Pýchová - metodik prevence, tel.: 724 831 375
    I. Jilmová - sociální pracovnice, tel.: 381 252 851
  • Linka bezpečí - nonstop krizová linka 116 111
  • Linka důvěry České Budějovice - nonstop, tel.: 387 313 030
  • Krizové centrum pro děti a rodinu, České Budějovice, Jiráskovo nábřeží 1549/10
    tel. 776 763 176
  • Auritus - centrum pro lidi ohrožené drogou, Klokotská 114, Tábor, tel.: 381 255 999
  • Linka Anabel - pro osoby s poruchou příjmu potravy a osoby blízké, tel.: 387 203 315, 731 402 833
  • Bílý kruh bezpečí, Riegrovy sady 1756/51, České Budějovice, tel.: 387 200 094, 734 479 644,
    nonstop linka: 116 006
  • Linka bezpečí - zdarma, tel. 800 155 555
  • Fokus Tábor - sociální služby pro osoby s duševním onemocněním, Mostecká 2087,
    tel.: 381 252 684, 776 188 869
  • Psychiatrická ambulance, MUDr. L. Macák, Budějovická 553/29, Tábor, tel.: 602 324 112
  • Psychiatrická ambulance, MUDr. Eva Fialková, tel.: 381 254 105
  • Adiktologická poradna PREVENT (pro osoby ohrožené drogou), České Budějovice, Fr. Ondříčka 2, tel. 725 708 079
  • Poradna pro ženy dívky v nouzi, České Budějovice Riegrova 1756/51, tel. 387 203 315, 731 402 833

Internetové stránky

Čísla v nouzi

  • Záchranná služba - 155
  • Policie ČR - 158
  • Hasiči - 150
  • Městská policie - 156

Ing. Jaroslava Bínová

Minimální protidrogová prevence na naší škole má stanovený cíl zohlednění komplexních a individuálních hledisek u každého žáka.

Řešit problém závislostí pouze na základě jedné z rolí, kterou člověk ve svém věku přijímá, není možné. Škola má velký zájem na otevřené komunikaci s rodiči a s centry, která odborně řeší problematiku závislostí. Jedině tehdy je možné člověku - vašemu dítěti a našemu žákovi - nabídnout komplexní pomoc.

Pro komunikaci s rodiči vidím jako důležitou věc pochopení, že škola stanovuje ve školním řádu pravidla společenského chování pro vzájemnou rovnoprávnost a bezpečí všech zúčastněných lidí. Pokud se žák projevuje společensky nežádoucím chováním, jsou mu nastaveny mantinely. Cílem ovšem není žáka deprimovat a devalvovat jeho osobnost, ale vést jej k chování, které je bezpečné pro ostatní lidi i pro něho samotného. Na tomto základě je řešitelný i hlubší problém závislostí, ale zde je již škola sama bezmocná. Proto je nutná okamžitá a otevřená komunikace hlavně s rodiči (zákonnými zástupci).

Je třeba uvědomit si několik věcí:

  • Pokud se závislost u dítěte již projevila, jde o pokročilé, nikoli o počáteční stadium. Teprve v pokročilém stadiu užívání drogy dochází k utlumení a otupení příznaků, které užívání drogy maskují.
  • V takovémto případě doporuji přerušit studium dítěte a vzniklou situaci řešit léčbou. Upozorňuji, že se dostavítanou otázky ohledně ostudy; budete mít obavy, že si dítě ponese dále životem punc feťáka, budete uvažovat o osobním selhání a podobně. Jediným řešením, jak tyto myšlenky umlčet, je ihned jednat. Podívejte se na svět kolem sebe, na hodnoty, jež společnost propaguje, na to, co přinášejí média, na to, jakým vlivům jsou děti vystaveny, do jakého prostředí chodí. Je řada věcí, které ovlivníte, ale všechno ovlivnit nemůžete. V momentě, kdy je dítě smrtelně ohroženo, musí jít všechny obavy stranou. Nejvíce pomůže co nejrychleji najít odbornou pomoc, nastolit změny a přerušit zaběhlý způsob života.
  • Velice pomůže změna délky času, který trávíte se svým dítětem. Pokud je to jen trochu možné, je ideální, když jeden z rodičů může zůstat v domácnosti. Závislost nahazuje absenci emocí, absenci řádu, smyslu života, absenci vztahu. Droga je vaším velkým konkurentem! Prodloužení času, který s dětmi trávíte, často způsobí zázračnou změnu.
  • Závislost se každým dnem zvětšuje a prohlubuje. Čím dříve je problém řešen, tím větší je šance na záchranu života dítěte. Je zbabělé se chovat jako pštros s hlavou v písku a neřešit problém. Taková reakce dítěti ublíží nejvíc.
  • Všímejte si prospěchu a hlavně absencí ve škole. Neomlouvejte čas, kdy si nejste jisti, že dítě bylo nezbytně mimo vyučování. Každá takto strávená hodina může být riziková, může být ukazatelem který později závislost pomůže odhalit. Škola v případě, že chcete řešit závislost dítěte, rozhodně nesáhne k jeho vyloučení ze studia, ale bude doporučovat a podporovat přerušení studia po dobu této léčby. Přistupujme k tomu tak, že se jedná o rok naděje pro záchranu celého života.

Samozřejmě je mnoho způsobů jak různé společensky nežádoucí jevy řešit. Nikdy se ale neobejdeme bez komunikace, na jejímž základě budeme hledat řešení, která pomohou zbavit dítě nežádoucích návyků a nahradí je návyky jinými. Takovými, které budou mít za cíl dobro dítěte samotného i druhých lidí. Problém drog, anorexie, bulimie či gamblerství je tak zásadní, že se dotýká minimálně v oblasti obav o druhé každého z nás. Státní legislativa i mínění veřejnosti je k tomuto problému neuvěřitelně laxní a prostředí, které nás obklopuje, se čím dál více podobá minovému poli. "Minami" jsou v tomto případě nežádoucí vlivy, hodnoty a prostředí, jimž jsou lidé vystaveni.

Na škole probíhají a budou dál probíhat preventivní protidrogové přednášky pro učitele, pro žáky 1. a 2. ročníků i pro rodiče. Tyto přednášky vedla pracovnice statisticky nejúspěšnější organizace v oblasti prevence a řešení závislostí Teen Challenge (www.teenchallenge.cz). Úspěšnost této organizace je taková, že 60% lidí, kteří léčbu nastoupí, ji dokončí a z nich opět 60% se k závislosti již nikdy nevrátí.

Dále u nás probíhá interní prevence formou motivačních hodin zaměřených na prevenci v oblasti drog, nebezpečí viru HIV, zdravého životního stylu i zdravých vztahů vůči sobě samému i ostatním. Cílem těchto hodin je vést studenty k dialogu, k uvědomění si podstaty problému. Na základě vlastního vyhodnocení informací zpracovávají studenti své výtvarné práce. Ve škole byla v dubnu - květnu 2010 nainstalována výstava prací studentů 1. a 2. ročníků na téma Pravda o drogách - lhali. Motivací bylo promítnutí videoklipů z DVD Pravda o drogách občanského sdružení Řekni NE drogám - řekni ANO životu.

Mgr. Otakar Novák,

metodik prevence (kontakt: Magdalena Černá - mcerna@supsbechyne.cz)

Dne 7.6. 2023 proběhla na naší škole preventivní přednáška pro žáky 1. ročníku na téma Jak přežít
dospívání.
Přednášející, pan Vácha z organizace ABATOP zajímavou a vtipnou formou prezentoval všemožné
nástrahy a těžkosti, které na dospívajícího člověka čekají. Legální i nelegální drogy, záplava kusých
informací, fake news, sociální sítě, netolismus, tělesné a fyziologocké změny, sebepojetí, hodnotový
systém člověka a společnosti, různé party, předčasná sexualita, pohlavní choroby, poruchy přijmu
potravy, šikana, sebepoškozování, závislosti všeho druhu a další.
Informace dával do souvislostí, opíral se i o různá data z vědeckých výzkumů.
Prezentoval jako fakt různou startovní pozici každého žáka do velké míry určenou sociálním,
ekonomickým zázemím a vztahy a vzory v rodině.
Celým programem se vinula myšlenka, že ať už je startovní pozice jakákoli, každý jeden člověk se
může v každou chvíli svobodně rozhodovat o svých krocích a tím utvářet sebe a svůj život. Postupně a
trpělivě. A také, že každé chování má své důsledky, pozitivní i negativní, které je dobré vědomě zvážit
dříve, než se pro něj rozhodnu.
V závěru přednášející prezentoval možnosti, kde můžou žáci najít další informace k prezentovaným
tématům a také, kde najdou pomoc, nebo radu, budou-li ji potřebovat.
Žáci udrželi pozornost po celou dobu přednášky a došlo i na doplňující dotazy a polemiku.