Akce ve školním roce 2023-24
ikona článku

Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024

V rámci projektu Erasmus+ vycestovalo během uplynulého školního roku a prázdnin několik učitelů. 
Nejprve to byly v květnu dvě učitelky na týdenní pobyt v zahraničních školách. Učitelka angličtiny Markéta Kuthanová absolvovala týden na lyceu ve francouzském Niortu a vedoucí oboru Grafický design Marta Kotková na střední výtvarné škole v portugalském Portu.
Náplní byl tzv. job shadowing, neboli stínování v hodinách, kdy pozorovaly výuku a sbíraly zkušenosti a náměty pro možnou přenositelnost do vlastní výuky. 
Začátkem prázdnin pak vycestovala učitelka angličtiny Martina Pospíchalová na pokročilý kurz angličtiny do Irska. 
Během prázdnin se vydali zlepšit svoje jazykové schopnosti v angličtině ještě další tři učitelé “neangličtináři” – učitel matematiky Milan Bečvář, učitel fotografie a figurálního kreslení Václav kupský a učitelka češtiny Ludmila Krůčková. Všichni absolvovali 14denní kurzy ve škole na krásné a vyhřáté Maltě.
Všem učitelům daly jejich cesty možnost nahlédnout do práce jiných učitelů a prostředí škol, přinesly zlepšení jazykových zkušeností a řadu dalších hezkých zážitků, které by bez projektů Erasmus+ byly ztěží možné.
 

Mgr. Markéta Kuthanová
Mít možnost vidět, jak se angličtina učí na jiných školách, je vždy pro každého učitele angličtiny velmi přínosné. Je-li to navíc jiná země, získává tato zkušenost i významný přesah. A právě toto mobilita pro učitele Erasmus+ stínování umožňuje.
Mně se tak naskytla zajímavá příležitost setkat se s kolegy z francouzského Niortu, navštívit jejich hodiny, diskutovat s nimi a vyměnit si zkušenosti.
Díky vstřícnosti a pohostinnosti mého mentora i jeho kolegů proběhl tento týdenní pobyt více než skvěle.

Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024

Mgr. Marta Kotková
Moje pracovní stáž v EASR Porto je návratem na známá místa. S touto velmi kvalitní střední výtvarnou školou máme výborné zkušenosti z předchozích projektů. Některé zdejší uměleckořemeslné obory jsou ekvivalentem našich a tak se přenositelnost dobré praxe rozhodně nabízí, takže čas strávený v místních dílnách byl velkou dávkou inspirace. 

Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024

Martina Pospíchalová
V termínu od 30. 6. do 13. 7. 2024 jsem se zúčastnila kurzu pro učitele v Irsku, v Corku. Byly to dva kurzy (Teacher Refresher Course a CLIL) sloučené do jednoho, ale vzájemně se prolínaly. První týden jsme měli větší skupinu, kde nás bylo 12 učitelů, ten další týden jen 8. Ostatní kolegové byli z Polska, Německa, Francie, Španělska a České Republiky. 
Byly to metodické kurzy, kde jsme probírali jak teorii, tak zároveň jsme si různé metody vyzkoušeli sami v praxi. Dvoutýdenní kurz byl zakončen ukázkovou hodinou, kde jsme měli použít některou z probraných metod a předvést hodinu v praxi, kde ostatní učitelé hráli roli studentů, včetně naší irské učitelky. 
Bylo to skvělé osvěžení angličtiny, různých metod, sdílení informací z praxe s kolegy z evropských zemí, a současně být zase v roli studenta. Ve volném čase pro nás byl připraven program, kterého jsme se mohli účastnit. V nabídce byla návštěva univerzity v Corku, galerie, místního vězení nebo výlety po okolí na různá turisticky zajímavá místa.

Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024

MgA. Václav Kupský
Dovolím si začít slovy Karla Havlíčka Borovského: „Cestováním po rozličných cizích krajinách poznáváme důkladněji svou vlastní otčinu. Obyčejně si člověk toho, co pořád jako všední okolo sebe vidí, nevelmi všímává: kdo ale mezi jinými národy pobyl, dovede pak domácí svou národnost oceniti. Dobré obyčeje a chvalitebná zřízení cizozemská učí nás nahlížeti nedůstatky a chyby ve vlasti a vzbuzují v nás svatou snahu k napravení: ze špatných způsobů a z nerozumných ústavů jinonárodních dovtípíme se předností a krásných stránek své země, a tím vzrůstá k ní naše vážnost a láska. U nejvzdělanějších národů najdeme mnoho chybného pro výstrahu: a u každého sebe opovrženého vyskytne se přec něco řádného pro ponaučení.“ 
Domnívám se, že krom výše zmíněné a mnou též sdílené zkušenosti K. H. Borovského byl pro mě nejpodstatnější přínos celého kurzu odbourání ostychu hovořit anglicky. Na kurz jsem jel sám a tak nebylo vyhnutí, než se snažit anglicky komunikovat. Další důležitá zkušenost bylo seznámení se s dalšími účastníky kurzu a sice s kolegy, středoškolskými učiteli z různých koutů Evropy, jako například z Polska, Maďarska a Itálie. Mohli jsme si tak vyměňovat pohledy a zkušenosti na školství  v jiných zemích a na studenty jiných národů. 
Naši jazykoví lektoři na Maltě byli empatičtí, laskaví a vstřícní. Snažili se přizpůsobovat výuku angličtiny dle jazykových dovedností a schopností jednotlivých účastníků kurzu. 

Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024

Mgr. Milan Bečvář
Vybraný jazykový kurz splnil má očekávání, domnívám se, že v mém případě došlo k
významnému posunu jak v používání anglického jazyka, tak i ke zlepšení gramatiky. Každý
den výuky jsem absolvoval šest jazykových lekcí angličtiny, které byly spojeny do tří celků
v délce 1,5 hodiny. Tyto bloky byly vedeny několika zkušenými lektory. Výuka byla
zaměřena na anglickou gramatiku, slovní zásobu, správnou výslovnost a jazykovou
strukturu. Součástí výuky bylo i zadávání domácích úkolů k procvičování a jejich následná
kontrola další den. Přínosem bylo zařazení a procvičování důležitých každodenně užívaných
anglických výrazů, obratů a frází. Jako velké plus vnímám přítomnost zahraničních studentů
na hodinách, protože to byla skvělá příležitost si v praktické rovině procvičit jak poslech,
tak mluvení v anglickém jazyce. Velký důraz byl při hodinách kladen na procvičení
poslechu, čtení a psaní anglických textů. Kurz byl koncipován tak, abychom si prošli
různými životními praktickými situacemi a to formou jak konverzace (debaty, diskuse a
hraní rolí) tak i cvičením gramatiky, slovní zásoby a výslovnosti.
Pro mě osobně bylo největším přínosem překonání "jistého ostychu" při konverzacích
s anglicky hovořícími osobami. Určitě jsem si díky tomuto kurzu výrazně rozšířil slovní
zásobu a procvičil anglickou gramatiku. Přítomnost zahraničních studentů mi dala možnost
se během konverzací seznámit s jejich zemí a s jejich stylem života, s jejich kulturou.
Vzájemně jsme si s některými zahraničními studenty nasdíleli kontakty a možná se s
některými z nich někde ve světě i potkám.
Prostřednictvím lektorů jsme se dozvěděli spoustu informací jak z historie, tak ze
současného života hostitelské země.
Vybavení budovy a i přímo učeben Alpha School of English je na odpovídající úrovni
jak z hlediska techniky, internetového připojení, tak například i v možnosti se přímo v
budově během přestávek občerstvit. Práce lektorů je na vynikající úrovni především z
hlediska flexibility vůči studentům z různých zemí a také jejich jazykové vybavenosti na
začátku kurzu. Při volbě vhodného ubytování (Gillieru Harbour Hotel) je škola dostupná do
5 min volnou chůzí.

Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024

Mgr. Ludmila Krůčková
Nikdy mě nenapadlo, že bych i já mohla po mnohaletém působení ve školství aktivně se zúčastnit vzdělávacího a poznávacího programu Erasmus+. Myslela jsem si jako většina veřejnosti, že tento patří k mladým studentům a jejich vzdělávání.
A najednou letos, ovlivněna nadšením a osobní zkušeností některých kolegů a vstřícností vedení školy, jsem se rozhodla dle mých slov ke studijnímu dobrodružství. A přihlásila se v rámci Erasmu na Maltu, do Alpha School of English v St. Pauls Bay, a ve dnech 19.–30. srpna 2024 jsem opravdu absolvovala kurz pro učitele – neangličtináře.
A bylo to náročné, ale zároveň skvělé a neuvěřitelné. Náročné být 14 dní mezi anglicky mluvícími, zvládnout 60 hodin výuky ve dvojici či sama poslechem a „konverzací“ jen s učitelem (místo skupinové výuky).
Ale nádherné vším dalším poznáním – přátelskými a výbornými učiteli, milými a usměvavým lidmi kdekoli, krásou moře, prosluněného života i výborného jídla, zmrzlin.
A k tomu jsem poznala velmi bohatou historii i zajímavou současnost malé země, do které by mě jako turistku asi nenapadlo jet. V rámci studia i ve volných chvílích jsem navštívila Vallettu, Mdinu i Rabat, kostely, muzea i jedinečnou rotundu a baziliku v Mosta, ostrov Gozo, kde začíná př. n. l. historie Malty.
A k tomuto veškerému studijnímu, radostnému poznání pomohl i můj synovec, student gymnázia v Táboře, který mě doprovázel a s nadšením ve stejné škole vylepšoval svou angličtinu.
Prostě Erasmus – amazing adventure.

Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024Mobility učitelů v rámci Erasmus+ v roce 2024