Propagační výtvarnictví – propagační grafika
Grafický design (82-41-M/05)
Vedoucí oboru představuje Grafický design
Grafika je dlouhodobě oblíbeným oborem. Kombinuje v příjemném poměru ruční práci v dílnách a zpracování v prostředí grafických programů. Poskytuje dostatek prostoru pro vlastní fantazii a zároveň studenta učí přemýšlet nad řešením zadaných požadavků.
Žáci získávají teoretické znalosti a obecně platné praktické dovednosti ze všeobecně vzdělávacích předmětů, dějin umění a výtvarné teorie. Z oborově zaměřené technologie mají přehled o principech vizuální komunikace, tiskových procesech a dokončovacím zpracování, základech fotografování, historii písma a typografických pravidlech. Nedílnou součástí teoretické výuky jsou odborně zaměřené exkurze na výstavy, veletrhy a do polygrafických firem.
Ve výtvarných předmětech si žáci vyzkouší různé grafické techniky tisku z výšky, z hloubky, průtisku i různé alternativní techniky. Seznámí se s možnostmi a postupy knihařského zpracování, takže jsou schopni ilustrovat, graficky upravit a knihařsky zkompletovat knihu. Procházejí prací ve fotografickém ateliéru i fotografováním v exteriéru. Poznávají možnosti grafických programů (Adobe CC), ustálené postupy i nové trendy. Učí se tvořivě pracovat s typografií, věnují se ilustraci a navrhují vlastní obalový design.
Během studia žáci řeší konkrétně zadané úkoly i realizují vlastní návrhy a experimenty. Prochází od jednoduchých, prakticky zaměřených cvičení ke komplikovanějším, svobodnějším projektům grafického designu.
Velmi platným zpestřením bývají pro studenty realizace konkrétních zakázek, které škola často dostává.
Absolventi mohou pokračovat ve studiu na výtvarných vysokých školách nebo pracovat v reklamních ateliérech, nakladatelstvích, tiskárnách, v propagačních odděleních firem i jako samostatní grafici.
Vedoucí oboru: Mgr. Marta Kotková (počítačová grafika, praktická cvičení v grafice, navrhování, typografie)
Odborní učitelé: Mgr. Magdalena Černá, Mgr. PhD. Pavla Zelenková, Mgr. Milan Vágner (dějiny výtvarné kultury), Jitka Hrdinková (písmo), MgA. Martin Šefl, Ing. Jiří Kokeš (informační a komunikační technologie, počítačová grafika), Libor Hošek (technologie, fotografie) Alena Kissová (praktická cvičení v grafice, navrhování), Mgr. Marta Kotková (počítačová grafika, praktická cvičení v grafice, navrhování, typografie), Mgr. Jan Mála (počítačová grafika), Mgr. Irena Nováková, Mgr. Otakar Novák, MgA. Václav Kupský (výtvarná příprava, figurální kreslení, navrhování), MgA. Václav peták, MgA. Václav Kupský (fotografie)
Podrobnější informace o učitelích výtvarných předmětů naleznete ZDE
Učební plán Grafický design
|
Škola: |
Střední uměleckoprůmyslová škola, Písecká 203, 391 65 Bechyně |
|||||
|
Kód a název RVP: |
82-41-M/05 Grafický design |
|||||
|
Název ŠVP: |
Grafický design |
|||||
|
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů: |
Zkratka |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
||||
|
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Celkem |
||
|
Základní vyučovací předměty |
||||||
|
Český jazyk a literatura |
CJL |
2 |
2 |
3 |
3 |
10 |
|
Cizí jazyk 1 |
CIJ 1 |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
Cizí jazyk 2 |
CIJ 2 |
- |
2 |
2 |
2 |
6 |
|
Občanská nauka |
OBN |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
|
Fyzika |
FYZ |
2 |
- |
- |
- |
2 |
|
Chemie |
CHE |
2 |
- |
- |
- |
2 |
|
Základy ekologie |
ZEK |
1 |
- |
- |
- |
1 |
|
Matematika |
MAT |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
|
Tělesná výchova |
TEV |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
Informační a komunikační technologie |
IKT |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
|
Ekonomika |
EKO |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
|
Odborné předměty |
||||||
|
Dějiny výtvarné kultury |
DVK |
2 |
3 |
3 |
3 |
11 |
|
Písmo |
PIS |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
|
Typografie |
TYP |
- |
- |
3 |
- |
3 |
|
Výtvarná příprava |
VYP |
6 |
6 |
- |
- |
12 |
|
Technologie |
TEC |
3 |
2 |
2 |
2 |
9 |
|
Počítačová grafika |
PGR |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
Navrhování |
NAV |
- |
- |
3 |
6 |
9 |
|
Figurální kreslení |
FIG |
- |
- |
3 |
3 |
6 |
|
Praktická cvičení v grafice |
PCG |
3 |
3 |
6 |
3 |
15 |
|
Fotografie |
FOT |
|
3 |
|
3 |
6 |
|
Volitelné předměty VOP (1), (2) |
||||||
|
Seminář z OBN (1) |
SEO |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
|
Seminář z IKT (1) |
SEI |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
|
Konverzace v CIJ 1 (2) |
KOC 1 |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
|
Konverzace v CIJ 2 (2) |
KOC 2 |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
|
Seminář o moderním umění (2) |
SMU |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
|
Týdenní počet hodin celkem |
37 |
37 |
37 |
37 |
148 |
|
Poznámky k učebnímu plánu:
Před nástupem ke studiu si žák zvolí cizí jazyk 1. Vybírat si může z anglického jazyka a německého jazyka. Učební osnovy předmětu počítají s tím, že žák tento cizí jazyk již navštěvoval na základní škole.
Na konci 1. ročníku studia si žák vybírá cizí jazyk 2. Vybírat si může z německého jazyka, francouzského jazyka, španělského jazyka a ruského jazyka. Tento cizí jazyk pak žák studuje ve 2. až 4. ročníku. Učební osnovy předmětu počítají s tím, že žák tento cizí jazyk dosud nestudoval.
Na konci 2. ročníku studia si žák vybírá dva volitelné předměty, které pak studuje ve 3. a 4. ročníku.
Jako volitelný předmět si žák vybírá buď seminář z OBN, nebo seminář z IKT. Nebo si jako volitelný předmět žák vybírá buď konverzaci v cizím jazyce 1, konverzaci v cizím jazyce 2, nebo seminář o moderním umění. Žák by si předmět měl zvolit podle svého záměru volby předmětů pro maturitní zkoušky.
|
Přehled využití týdnů v období září – červen školního roku |
||||
|
Činnost |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
|
Vyučování podle rozpisu učiva |
32 |
32 |
32 |
30 |
|
Lyžařský kurz |
1 |
- |
- |
- |
|
Sportovní a turistický kurz |
- |
1 |
- |
- |
|
Krajinářský kurz |
- |
- |
1 |
- |
|
Odborná praxe |
- |
- |
2 |
2 |
|
Maturitní zkouška |
- |
- |
- |
2 |
|
Časová rezerva (opakování učiva, výchovně vzdělávací akce) |
7 |
6 |
6 |
3 |
|
Celkem týdnů |
40 |
40 |
40 |
37 |








































